Little paradise in Yamba and Byron Bay - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Anouk Schrijver - WaarBenJij.nu Little paradise in Yamba and Byron Bay - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Anouk Schrijver - WaarBenJij.nu

Little paradise in Yamba and Byron Bay

Blijf op de hoogte en volg Anouk

03 April 2014 | Australië, Byron Bay

Ik verliet het drukke stadsleven in Sydney en verruilde het voor het super schattige leuke chille geheime surfersparadijsje Yamba. Ik had maar voor 1 nachtje een stop daar gepland omdat ik dacht dat er toch niet zoveel te doen zou zijn en ik had ook alvast een paar nachtjes op mijn volgende bestemming, Byron Bay, vastgelegd. Aangekomen in m'n hostel in Yamba werd me al gelijk verteld dat ik sowieso voor veel langere tijd in Yamba zou blijven dan gepland, zoals iedereen daar deed had ik gemerkt. Iedereen was als een soort familie van elkaar! Het weer was niet echt super maar dat was eigenlijk niet zo erg want daardoor had ik het hele strand voor mezelf! Yamba is heel klein maar de mensen zijn zo aardig en het is niet zo toeristisch als veel andere plekken langs de oostkust van Australië, ik zag eindelijk eens meer Australiërs dan Europese backpackers. Natuuuurlijk heeft Yamba ook een ijssalon, waar ik alleen een kijkje wilde nemen, gewoon omdat waar ijs is daar is Anouk haha. In het winkeltje raakte ik aan de praat met het meisje (Maddy) die daar werkte en uiteindelijk heb ik daar 2 uur lang gezeten en alle smaakjes geproefd, en uiteindelijk ook maar de allerlekkerste combi van echte pure chocolade- en citroenijs gekocht in een klein bekertje omdat ik al zoveel verschillende smaakjes had geproefd. Maddy vond het zo leuk dat ik zo lang bij haar bleef kletsen dat ze me een toren aan ijs gaf in dat kleine bekertje, nomnomnom! Het was zo lekker dat ik pas toen het al bijna op was realiseerde dat ik een foto moest hebben van dit schattige winkeltje. Uiteindelijk moest Maddy me zelfs wegsturen omdat haar baas er binnen een kwartier zou zijn en ze moest echt weer aan het werk. Het begon te regenen dus besloot ik even m'n dagboek bij te werken op m'n bed in het hostel, waar random een surfer binnen gelopen kwam omdat ie opzoek was naar een meisje maar ze was niet in de kamer en uiteindelijk hebben we heel lang gepraat en koffie gedronken en samen avond gegeten en film gekeken in de tv-room met heel veel anderen! En ja, de receptionist had gelijk, het liefst zou ik hier veeel langer willen blijven dan maar één nachtje.. Maar ja de volgende dag moest ik toch echt met m'n bus verder omdat ik het hostel in Byron Bay al had geboekt.. En misschien is het maar goed ook dat ik weg moest omdat ik 'maar' drie maanden in totaal de tijd heb en er anders helemaal niks meer van mijn plannen voor de oostkust terecht zouden komen!

Op donderdag was ik dan eindelijk in het veelbesproken en veelbelovende Byron Bay, het relaxte stadje waar niemand zich druk maakt over wat anderen van je vinden en waar velen op straat muziek maken. De eerste dagen dat ik hier was regende het non-stop maar ondanks dat was het nog steeds een goede plek om te zijn, maar het echte Byron Bay gevoel miste nog. In de stromende regen (ik ben wel wat gewend uit ons kikkerlandje) ben ik naar de beroemde Lighthouse gelopen, wat een super mooie wandeltocht was ondanks de regen, en waar ook het meest oostelijke punt van het Australische mainland zich bevindt!

De volgende dag besloot ik de real Australian girl uit te hangen en surflessen te nemen, wat onverwacht best wel goed ging! Bij de tweede golf stond ik al op beide benen op m'n board! Het was super gaaf om ook een zo cool te zijn als alle surfdudes die je de hele dag kunt bewonderen vanaf het strand. En het weer klaarde eindelijk op! Twee meiden waar ik de les onder andere mee had waren super aardig en in de avond zijn we wat gaan drinken in de Railway, dat is een open cafe met een live band waar vrouwen met dreadlocks en lange rokken zwieren op de muziek, helemaal leuk!

Op maandag kwam Leonie, een Duits meisje dat ik in het hostel in de Blue Mountains had ontmoet, naar Byron Bay en gingen we samen naar een ander hostel om voor iets van een week of misschien langer samen te reizen. Die middag lagen we bij het strand toen opeens iedereen uit de zee moest komen en alle surfers werden gewaarschuwd.. Wat bleek, er was een haai dichtbij de kust gespot! Op zo'n moment besef je wel weer even dat je echt in Australië zit, en dat het dus ook echt gevaarlijk is om te zwemmen op plekken waar geen lifeguards zijn!
De volgende ochtend zijn we om half 6 opgestaan om de uur durende tocht naar de lighthouse in het donker te maken om daar een van de eerste zonsopkomsten van de wereld te zien! Het was echt prachtig en zo vredig dat ik alweer besefte hoe blij we mogen zijn dat wij vrij zijn en geen oorlog hoeven te voeren. Een paar uur later zagen we vanaf het meest oostelijke punt van Australië dolfijnen zwemmen in de zee!
Die dag besefte ik ook dat het ook wel leuk is om voor een tijdje met dezelfde persoon te zijn omdat je elkaar beter leert kennen dan alleen 'where are you from' en ik had ook wel de discussies die je de hele dag kunt voeren gemist. En ook al ben ik in een Engelstalig land en leer ik elke dag weer meer Engelse woorden, wordt m'n Duits kennis ook steeds beter! Er zijn hier zoveel Duitsers en ik kan ze vaak best wel makkelijk verstaan, en Leonie leert mij Duitse woorden en ik haar Engelse woorden omdat ze daar soms moeite mee heeft en dat niet goed geleerd heeft op school.

Gisteravond zijn we met wat mensen uit gegaan en nu zit ik in de bus richting Surfers Paradise om eens te kijken wat de Gold Coast en Queensland voor me in petto hebben!

  • 03 April 2014 - 05:40

    Joop:

    Tegek verslag weer,wat beleef je toch leuke dingen.xxx

  • 03 April 2014 - 08:18

    Iris:

    Hai lief nichtje! Wat klinkt het goed allemaal! Zo te horen heb je de tijd van je leven! Wat gaaf ook dat je gesurfd hebt. Geniet ervan :) xxx

  • 03 April 2014 - 09:15

    Henny:

    Hoi Anouk, wat super dat we zoveel met je mee kunnen beleven!
    Geniet,

  • 03 April 2014 - 12:01

    Odette:

    Hi Anouk, je kent mij niet, maar je vader is bij ons aan het schilderen en vertelde over je avonturen in Australië. Ik vind dat heel leuk om te horen, en nu ook om te lezen, omdat ik (12 jaar geleden alweer) zelf 9 maanden door Australië heb gereisd. Klinkt allemaal heel herkenbaar en ik waan mij zelf weer een beetje Down Under als ik dit allemaal lees. Leuk hoor wat je allemaal al gezien hebt. Ik dacht, ik laat je nog even weten wat mij heel goed is bijgebleven op mijn reis langs de Oostkust, misschien is het 12 jaar later nog net zo leuk en heb je er wat aan. Even boven Brisbane heb je het plaatsje Noosa, wat toen echt een super sfeervol plaatsje was. Dan het bekende Fraser Island, daar heb je vast wel van gehoord. De Jeep Tour die je daar kan maken met 3 dagen wildkamperen is echt een aanrader. Slapen tussen de Dingo's in de vrije natuur met een groep backpackers. 's Avonds met z'n allen rond een kampvuur en samen koken. Echt een super ervaring. Een zeiltocht bij de Whitsundays en een bezoek aan en kamperen in het Noordelijkste puntje aan de oostkust: Cape Tribulation was ook te gek. Maar goed, er is sowieso genoeg te beleven en te zien aan de oostkust. En super leuk dat je de Outback ingaat, ook echt een belevenis. Die afstanden, je kunt het je niet voorstellen. Geniet en heel veel plezier. En ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik mee heb zitten lezen. Groetjes, Odette

  • 03 April 2014 - 14:50

    Peggy:

    Jij bent echt aan het genieten! Super....

  • 03 April 2014 - 17:24

    Mickey:

    Hi lieverd,
    Super leuk allemaal. Ik vond je foto op surfboard ook al zo stoer.
    Blij dat je van alles geniet maar dat past ook echt bij jou.
    Hopelijk krijg je ook nog wat zon

    Ik ben jaloers op je choco citroen ijs, ook mijn favoriete smaken.

    Take care
    Dikke knuffel
    Mickey

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 10 Feb. 2014
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 4996

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 20 Mei 2014

Australia 2014

Landen bezocht: